ФАНТАЗІЯ

 

Конспекти уроків




Урок для 6 класу

Тема уроку: Паперопластика. Створення образів тварин у техніці орігамі.

Мета: Ознайомити учнів з історією виникнення мистецтва орігамі, провести

бесіду про техніку орігамі; розвивати естетичне сприймання дійсності,

вміння зіставляти, порівнювати, знаходити природні форми живих істот, аналогічні реальним формам; розширювати словниковий запас учнів; розвивати вміння працювати колективно;

формувати інтерес дітей до мистецтва орігамі;

виховувати бережне ставлення до оточуючого середовища, до живої природи, виховувати охайність.

Обладнання: панорами лісової галявини, картки із зображенням різних

видів мистецтва, картки – інструктажі для самостійної роботи учнів, наочність: об’ємні вироби, фотографії виробів у техніці орігамі, фотографія пам’ятника Садако Сасакі в Японії.

Хід уроку 

І Організаційний момент

- Перевірте чи все необхідне є у вас на партах. Зосередьтеся.

Розпочинаємо урок.

ІІ Повторення вивченого матеріалу.

Що таке мистецтво? Питання складне і водночас просте. Словники, енциклопедії пропонують багатослівні визначення. А також просто озирнутися навколо і уважно подивитися, що нас оточує. Книжкова ілюстрація, вишитий рушник, стінопис у соборі, ювелірна прикраса – все це твори мистецтва, і всі вони створені руками людини.

Мистецтво дуже багатогранне і поєднує в собі багато видів та жанрів творчої діяльності людини.

І зараз давайте пригадаємо, з якими видами мистецтва ви вже знайомі. Для цього я роздам вам картки із зображенням різних творів, ваше завдання: визначити до якого виду мистецтва відноситься той чи інший зразок і дати йому коротку характеристику.

(Картки: І.К. Айвазовський «Огляд Чорноморського флоту»,

А.М. Васнєцов «Осіннє листя», Т.Г.Шевченко «Автопортрет», І.І.Шишкін «Зима», І.І. Левітан «Свіжий вітер. Волга», фотографії: Собор Святої Софії в Києві, пам’ятник засновника Києва; пам’ятник Петру І, «Мідний вершник», розпис дерев’яного посуду; вишивка, килим Н. Н. Бабенко «Дивоцвіт»; учнівські роботи)

ІІІ Оголошення теми і мети уроку. Актуалізація опорних знань.

А сьогодні на уроці ми з вами вивчимо найдоступніше для любої людини мистецтво. Тому, що для його створення потрібний лише звичайний аркуш паперу. Це японське мистецтво орігамі.

Пригадаємо, що ви вже знаєте про нього?

(вид паперопластики; метод складання і перегинання паперу)

- Чим відрізняється від паперопластики?

- Як ви думаєте, до якого виду мистецтва ми відносимо орігамі? Чому?

(декоративно – прикладне)

ІV Вивчення нового матеріалу.

1.Теоретична частина.

У істориків не виникає сумнівів те, що папір був винайдений саме в Китаї. Але, не зважаючи на існування невеликої кількості творів, складених з паперу, які традиційно вважаються китайськими, батьківщиною орігамі стала саме Японія.

З Японської «орі» - «складений», а «гамі» - папір.

Орігамі спочатку було храмовим мистецтвом. Монахи створювали з паперу фігурки, здійснюючи символічне жертвоприношення божеству. Пізніше орігамі стало своєрідною сімейною розвагою японців, що передавалося у спадок. Матері вчили своїх дітей орігамі, розвиваючи зосередженість, чітку роботу пальців, творчі можливості, фантазію.

Є сумна історія про японську дівчинку Садако Сасакі ( 7 січня 1943 р ),

яка жила у місті Хіросіма в Японії.

6 серпня 1945 року під час атомного бомбардування Хіросіми, вона знаходилася вдома, за милю від епіцентру вибуху і залишилася живою. Але через деякий час у неї виявили симптоми променевої хвороби і вона потрапила в шпиталь з діагнозом «лейкемія». Там дівчинка почула від лікаря легенду про тисячу журавликів. Легенда говорить: для того, щоб збулося бажання, потрібно скласти 1000 фігурок журавликів (цуру – традиційний символ щастя і довголіття). Цих журавлів потрібно роздати іншим людям і тоді бажання обов’язково здійсниться.

  • Ø​ Декламування вірша О. Пархоменко «Тисяча журавлів»

(виходять 3 дівчинки, тримаючи в руках японських журавликів)

Салако мала

В Хіросімі жила…

І в школу ще не ходила,

Та вмійка була –

І циновки плела,

І квіти в дворі садила;

І ляльку купала

І грядку копала,

За літо дбала про зиму.

Та от війна –

Бомба жахна.

Впала на Хіросіму.

По Хіросімі

Згубні й незримі

Атомні хвилі пливуть.

Люди від них

В муках страшних

Смертю страшною гинуть.

А хворих без ліку!

Стогону, крику –

На всю Хіросімську округу!

І Салако мала занемогла

На променеву недугу.

… Лащиться море,

І небо прозоре.

І вже війна не гримкоче.

В Салако ж горе –

Салако – хвора.

А як вона видужать хоче!

В небесній імлі

Летять журавлі

Ключами за синєє море.

«Птиці, скажіть,

Чи буду я жить? -

Тужно питає хвора.

Птиці мовчать,-

В небі остання розтала…

Та все ж берегла

Надію мала –

На журавлів загадала:

«…Якщо я за літо

Устигну зробить

Тисячу птиць паперових,

Щоб дітям роздати,

То зможу встати,

То буду знову здорова!»

«… В Салако у хаті

Птиці крилаті –

Упину вона не знає:

Пізно і рано майструє старанно

А тисячі все немає!

Шкода, не сталось,

Як загадалось:

У хаті скорбота і туга.

Салако німа,

Салако нема –

Убила її недуга…

… Японці малі,

У місті й селі

салако свою пам’ятають

її журавлі

на японській землі літають.

Її журавлі

На японській землі

І труби тривожно трублять –

«Пильнуйте, люди,

Хай воєн не буде,

Хай бомби дітей

Не гублять!»

25 жовтня 1955 року Салако померла, зробивши 644 журавлика…

Але хвиля дивовижної дитячої солідарності прокотилася по всіх країнах світу. До Японії надходили мільйони посилок з усіх континентів нашої планети з безцінним вантажем – паперовими журавликами, зібраними в гірлянди по 1000 штук. Ці гірлянди і сьогодні прикрашають пам’ятник загиблих у Хіросімі, і є символом протесту проти війни

Рух «1000 журавлів» відродив інтерес до техніки орігамі. І зараз центри орігамі відкрили в 26 країнах світу.

В 1995 році відкрився центр орігамі в місті Полтава, а в 2000 роуі у Києві.

Вони організовують заочне навчання для всіх бажаючих.

(демонстрація зразків)

З паперу можна виготовити і пласке, і об’ємне зображення.

Класичне орігамі передбачає використання одного квадратного аркушу паперу без використання клею і ножиць. Але сучасні митці відходять від цього канону.

Одним із популярних різновидів орігамі є модульне орігамі, в якому ціла фігура складається із багатьох дрібних частинок, які в свою чергу складаються із листка паперу.

2. Практична робота.

А зараз ми з вами переходимо до практичної роботи і спробуємо свої вміння в техніці орігамі.

- Перед вами панорама лісової галявини.

- Що ви на ній бачите?

- як ви думаєте, чого тут не вистачає?

Зараз ми виправимо цю помилку і спробуємо зробити лісових мешканців у техніці орігамі.

1)​ Робота з учителем.

Зараз ми зробимо зайчика. Я буду вам показувати, а ваше завдання повторити за мною кожен крок.

Для того щоб фігурка вийшла гарною, потрібно чітко загинати кожну лінію

2) Фізкультхвилинка.

1. Вправи для очей;

2. Вправи для пальців рук.

3) Самостійна робота учнів із карткою – інструктажем.

Кожному з групи індивідуальне завдання: лисичка, гуска, голуб, жабка, рибка.

4) захист учнями своїх робіт.

5) З’єднання панорами груп в одну панораму лісу.

V Підсумок уроку.

В руках я тримаю звичайний аркуш паперу. І для нас це звичайна річ. Яку ми можемо порвати, пожмакати, викинути до смітника. А японці вважають, що в ньому міститься камі – божество, яке надає паперовим фігуркам магічні властивості.

В свій час цим мистецтвом захоплювалися такі видатні люди, як Льюіс Керолл (автор книги «Аліса в країні чудес» ) умів складати фігурки з паперу і Лев Толстой. в своїй чернетці до статті «Що таке мистецтво» він пише: «Нынешней зимой одна мама научила меня делать из бумаги, складывая и выворачивая ее известным образом, петушков, которые, когда их дергаешь за хвост, махают крыльями… тот, кто выдумал этого петушка, видимо, от души радовался, что ему так удалось сделать подобие птицы, и чувство это передается, и потому, как не странно сказать, произведение такого петушка и есть настоящее искусство.»

Цими словами я хочу завершити наш урок. Проявляйте свою фантазію і створюйте нові фігурки в техніці орігамі



Создан 15 ноя 2014